Findes mødommen?

Findes mødommen?

Anmeldelse af Mødommen

af Gry Senderovitz og Jørgen Lange Thomsen

Udgivet oktober 2017 på forlaget Gyldendal

Som lovet kommer her min anmeldelse af Mødommen af vores super-hero jordemoder Gry Senderovitz og hendes partner in crime, retsmediciner Jørgen Lange Thomsen.

Første blik på bogen Mødommen fra oktober 2017 vækker associationer til Sine Cecilie Laub og Maja Nyvang Christensens legendariske bog Gennemblødt fra 2016. Det er sikkert mest på grund af den sarte rosa nuance, som fylder forsiden sammen med de store bogstaver, der udgør titlen. Det er dog ikke dårlige associationer, skal siges. Hvor Gennemblødt tager menstruationstabuet under kærlig behandling, gør Mødommen det samme med en anden sagnomspunden og omdiskuteret del af kvindekroppen. Jeg er i øvrigt vild med det handy format og den enormt let forståelige titel, som ikke lader noget være usagt; den her bog handler om MØDOMMEN, skulle du (mod forventning) være i tvivl.

For at blive ved layout, så er bogen virkelig fint sat op og meget overskuelig at gå til. Hvert kapitel er prydet af forskellige malerier, der alle sætter kvinder og deres kønsrolle(r) på dagsordenen på én eller anden måde. Billederne portrætterer kvinder i de klassiske kønsrolle-positurer, som bly jomfruer og ikke krævende væsner, der mest er til pynt. Og det er efter min mening SÅ fint et middel at benytte – de gamle malerier og den gamle mødoms-myte sat overfor de her to eksperters viden anno 2017.

Bogen bevæger sig fint igennem først anatomiske fakta og faglige anekdoter fra især Jørgen Lange Thomsens tid som retsmediciner i København i en tid, hvor anatomiske og juridiske definitioner på eksempelvis mødom ikke altid stemte overens. Derefter bevæger bogen sig ind i myterne omkring mødommen og sprogbrugen omkring den og vulva generelt. Herunder også problematikkerne omkring dem. Forfatterne kommer også fint ind på kvinder og mænds forestilling om mødommen og det at miste den baseret på den viden, der er tilgængelig for os i bl.a. seksualundervisningen (eller manglen på samme). Til sidst bruger forfatterne tid på at beskrive, hvordan mødommen har været beskrevet gennem tiden – igen med henvisninger til problematikken i forhold til forståelsen af mødommen i vores ellers så frigjorte (!) tidsalder.

Jeg nød virkelig at læse bogen. Det tog mig ikke meget mere end et par dage, først og fremmest fordi bogen er kort og præcis i sit sprog og har tydeligt markerede og opdelte kapitler, der ikke er for lange. Sproget er virkelig let læseligt, og informationerne ikke overvældende, men lige tilpas. Måske har jeg her en fordel, da jeg er sygeplejerske og derfor ikke står af på Jørgen Thomsens temmelig lægeagtige fremstilling af kønskransen. Men selv det er ganske informativt og skaber et fint grundlag for at forstå resten af bogens argumenter.

Kapitlerne er skrevet af enten Gry eller Jørgen, og det fremgår tydeligt i begyndelsen af hvert kapitel. Det giver nogen gange en lidt ujævn læsekvalitet, da de to skriver vidt forskelligt. Men måske er det netop derfor, at de har valgt at dele emnerne op mellem sig. De har tydeligvis to forskellige erfaringsgrundlag og til dels to forskellige passioner. Gry kommer i dette tilfælde til at skinne meget tydeligt igennem i forhold til hendes passion for at skabe en pluskultur for kvinder og deres vulva og seksualitet i det hele taget (som tidligere beskrevet).

Kort fortalt: Mødommen er hurtigt læst, men efterlader dig med adskillige aha-oplevelser. Jeg kan kun anbefale alle, både med og uden vulva, vagina og kønskrans, at læse den for at blive klogere på deres egne bias om køn, sex og mødom.

Skriv gerne jeres kommentarer, hvis/når I har læst den.

Kærlig hilsen

Maria