Kærlig hilsen Underlivet

8 opture for menstruation i 2018

8 opture for menstruation i 2018

2018 har på mange måder været en trist efterfølger til en kedelig årrække med stigende fremmedhad, sexisme og andet surt slik fra den politiske godtepose. På den måde har jeg det med midt-10’erne som med Pirates-filmene. Den første var god nok, og derefter skulle man måske bare have called it a day.

Men lad os nu ikke forblænde af sortseermentalitet og Trump-tristhed. 2018 har faktisk også budt på en række opture. I løbet af året har lande over hele kloden set nye initiativer inden for kvinders sundhed, og vigtige sejre er vundet. Ikke mindst når det kommer til menstruation. Nedenfor har jeg samlet otte stk. af den slags nyheder, man kun kan få for lidt af.

Så er du også træt af at være træt af lortenyheder? Så læs med her. Og lad os krydse fingre for et forrygende sidste år af det 21. århundredes første årti 🤞

1. Padman – en film om menstruation – rammer det hvide lærred

Den sande historie om en indisk mand, der sætter sig for at revolutionere menstruationsbindsindustrien, er ikke kun underholdende i Bollywood-format, men også et vigtigt vidnesbyrd om realiteterne i et samfund, hvor menstruation stadig er omgærdet af skam og tabu.

Da Padman udkom, blev den blandt andet bandlyst i Pakistan, hvor man mente, at indholdet var i strid med landets “traditioner og kultur”. Det fik kvinder i Pakistan til at sende billeder af deres menstruationsbind til censurkommitéen. Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Right?

Hvis du endnu ikke har hørt om Padman-filmen, kan du læse min anmeldelse af den her.

2. Menstrual Hygiene Day større end nogensinde

2018 var også året, hvor verden fejrede den internationale menstruationsdag for femte gang. Det skete som bekendt d. 28. maj. 503 events i samlet 71 lande blev det til – en MARKANT stigning i forhold til 2017, hvor der blev afholdt 350 aktiviteter i 54 lande. Her i Danmark blev dagen markeret i København med PeriodTalks på Huset og i Aarhus på Kvindemuseet. Ooog så slog jeg i dagens anledning selvfølgelig også lige et slag for menstruationsaktivismen i Vices søstermagasin, Broadly.

3. Farvel til ‘tamponskatten’

I 2004 banede Kenya som det første land i verden vejen for momsfritagelse på menstruationsprodukter. Siden har en række lande fulgt trop. I år sløjfede blandt andre Australien momsen på menstruationsprodukter, og Spanien sænkede momsen fra 10 til 4 %. I USA har kampen mod tamponskatten – også kendt som pink tax – resulteret i, at Nevada i november blev den 10. stat med momsfritagelse på menstruationsprodukter.

4. Gratis menstruationsprodukter i skotske skoler

Skotland tog i 2018 skridtet videre, da det kom frem, at gennemsnitligt én ud af fire skolepiger misser skolen, fordi de ikke har råd til menstruationsprodukter under deres menstruation. Det resulterede i, at den skotske regering gennemførte en gennemgribende ordning til 5,2 millioner pund, så alle studerende på tværs af Skotland uanset økonomisk baggrund nu får adgang til gratis menstruationsprodukter. Kudos!

5. Større fokus på menstruation

Skotland er heldigvis ikke alene om at reagere på, at menstruation kan være en større udfordring for skoleelever og studerende. I oktober måned lancerede Afghanistan eksempelvis sine første guidelines til skolelærere omhandlende menstruation. Det betyder, at der fra politisk hånd nu eksisterer et fundament for at nedbryde tabuer og skabe awareness omkring menstruation i Afghanistan.

I Nepal blev der også sat fokus på menstruation til landets første Menstrual Health Management Summit, hvor politikere og menstruationspionerer satte fokus på, hvordan nepalesiske pigers trivsel sikres bedst muligt under menstruationen.

6. Flere penge til Femtech virksomheder

Selvom personer med en livmoder rundt regnet udgør halvdelen af jordens befolkning, så har innovation i såkaldt female health været længe undervejs. Eller… Pengene til at støtte initiativer til fordel for female health har. Men i 2018 skete der langt om længe et skred i en positiv retning. Cirka 400 millioner amerikanske dollars er i løbet af året blevet investeret i Femtech virksomheder. Det er 2.612.697.583 kroner (!) til innovation i teknologiske produkter til kvinder, såsom menstruationsapps og sexlegetøj, man rent faktisk gider at bruge penge på.

7. En stemme til menopause og overgangsalder

Hvis du har fulgt bare lidt med på bloggen her, har du nok allerede en idé om, at menstruation er meget mere end en blødning hver måned. Ét af de helt store temaer i 2018 har været menstruationens ophør – også kaldet menopausen – og de ‘bivirkninger’, der følger med, når kroppens cyklus forandrer sig i overgangsalderen. Et tema, der er mindst lige så fyldt med tabu og stigma som selve menstruationen.

Heldigvis har også menopausen fået sin egen dag til at skabe oplysning (nemlig d. 18. oktober), og det må man sige, at den har gjort. Blandt andet udkom bogen Perimenopower: The Ultimate Guide Through the Change af Katarina Wilk, der som den første sætter fokus på den ellers oversete del af ældre kvinders liv.

8. Underlivet hyldes

Man kan sige meget om Libresse. Blandt de bedre ting er deres seneste kampagne VIVA LA VULVA, der på mange punkter er utroligt banebrydende for en kapitalistisk virksomhed, der traditionelt har tjent styrtende på at tale ind i skammen ved at have et velfungerende underliv, der bløder regelmæssigt. Anyway, et cadeau skal Libresse have for i 2018 langt om længe at have opdaget sandheden om underlivet – at det er nice og præcis som det skal være – og dele deres åbenbaring med os forbrugere. Tak for det, Libresse.

Godt nytår – og halløj, 2019!

Kh Emma

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Indtast søgeord her